Tipărire

Soluționarea conflictelor interioare si exterioare

       NLP-ul a început ca o căutare și un exercițiu pentru modelarea excelenței. Richard Bandler și John Grinder au studiat cei mai buni terapeuți ai anilor 1970, în căutarea unor strategii inconștiente care diferențiază persoanele care obțin excelența de celelalte. Ei au adus odată cu NLP-ul "diferența care face diferența" (Robert Dilts, 2009). Robert Dilts merge ceva mai în detaliu concluzionând rezultatul a peste 40 de ani de modelare și afirmă despre NLP că este un set larg de "instrumente pentru visători, metode, aptitudini, modele care ajută oamenii să-si trăiască visele."
Organizarea de informații pentru a obținerea de rezultate constituie nucleul Programării Neuro-Lingvistice și unul dintre cele mai importante domenii de cunoaștere la care NLP-ul excelează, de cunoaștere a modului de gandire, deoarece, cand vine vorba de rezolvarea problemelor, Albert Einstein spunea că: "Nu putem rezolva problemele folosind același tip de gândire pe care l-am folosit atunci când le-am creat ".
       Chunking-ul este o aplicație directă a Metamodelului și se ocupă cu adunarea și organizarea de informații, având în vedere direcția și dimensiunea acestora. Aceste informații pot fi chunked-up (de perspectivă), chunked-down (de detaliu) sau lateral-chunked (găsirea unor exemple alternative ale unui concept la același nivel de informații).
       Într-un cadru de soluționare a conflictelor sau de mediere, chunk-up poate ghida ajungerea la un nivel de acord initial între părți, comunicarea privind un nivel meta (al rolului de observator) de informații. Un astfel de acord "(...) nu presupune că vreuna dintre parti trebuie să accepte metoda prin care cealalta incearcă să-ăi implineasca intenția pozitivă, nici nu înseamnă că vreuna dintre părți trebuie să renunte la poziția ei", Robert Dilts
       Chunk-down, pe de altă parte, poate fi folosit pentru a face față problemelor specifice și pentru a găsi un punct de pârghie necesar realizării unui progres. În timp, practicieni cu experiență NLP au lucrat la eliminarea fobiilor clienților în mai puțin de 30 de minute prin lansarea de intrebări cu tentă personală. Ian Ross dă o clarificare a modelului pentru etapa chunk down: "Scopul acestei etape este de a stabili principalele obstacole care afectează în prezent rezolvarea problemei sau atingerea rezultatului.” Odata ce au fost stabilite aceste bariere, va fi identificat un punct de pârghie comun. In perspectiva lui Ross, un punct de pârghie este "acel unic lucru care, dacă este soluționat, ar avea ca efect anularea impactului tuturor celorlalte bariere.”
       Chunking-ul lateral, prin explorarea sa alternativă, ne oferă posibilitatea mai multor resurse încă neexplorate, utile pentru a ajunge la un acord. Pentru a ajunge la acest acord, Dilts sugerează "un amestec al celor două opțiuni existente, dar care ar fi bine să includă cel puțin o alternativă, care este complet diferita de cele două aflate în conflict." Oricare ar fi noul obiectiv, este de dorit sa "satisfaca intenția comună și intentiile pozitive individuale cu cel mai mare impact pozitiv sistemic.", Robert Dilts.
       Chunking-ul este foarte util in procesul de coaching (echivalentul interventiei psihoterapeutice). Coaching = o serie de discuții cu structură optimizată a.î. sa permită exploratorului (clientului) să-și clarifice dorințele, să-și elimine blocajele și să-și acceseze resursele pentru atingerea obiectivelor propuse. Procesul de coaching este orientat spre viitor și se concentreaza pe creșterea personală și profesională a exploratorului. Robert Dilts aduce în NLP modelul SCORE ca model de organizare de către coach (ghid) a informațiilor obținute de la explorator (client).